Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In de ‘participatiesamenleving’ moeten mensen meer zorg dragen voor anderen. Wat komt er in de praktijk van terecht? Wie doet er boodschappen voor de zieke buurman met een verstandelijke beperking? Wie helpt een buurtgenoot met een psychiatrische achtergrond om de post open te maken? En zitten mensen hier eigenlijk wel op te wachten? Uit het onderzoek van Femmianne Bredewold blijkt dat de meeste mensen helemaal geen contact hebben met iemand die een verstandelijke of psychiatrische beperking heeft. En als er wel contact is, ontstaan er gemakkelijk problemen. Misverstanden met de buren, pesterijen in de buurt. Positief contact blijkt oppervlakkig contact te zijn. Mensen groeten elkaar en maken een praatje op het hondenveldje of in de winkel. Dit wijkt af van de verwachtingen in het beleid rond de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Maar hoe erg is dat eigenlijk? Dit boek zet het ideaal van de participatiesamenleving met beide benen op de grond en geeft handvatten om de vermaatschappelijking van de zorg en de verwachtingen die zijn ontstaan na de invoering van de Wmo in goede banen te leiden.
Participatiesamenleving --- Netwerken --- Vermaatschappelijking --- Wonen --- Personen met een mentale handicap --- 326 --- Integratie --- vermaatschappelijking --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Mentaal gehandicapten ; integratie --- Mentaal gehandicapten ; integratie. --- Mentaal gehandicapten --- Integratie. --- inclusief beleid --- sociale netwerken --- personen met een beperking --- Social policy and particular groups
Choose an application
Mag hij alleen eten tijdens de maaltijd? Kunnen we nog uitstappen maken? Mag hij altijd dezelfde puzzel maken? Wat kan ik doen als hij zichzelf verwondt? Heeft hij echt beloningen nodig? Vertrekt vanuit dagelijkse situaties, erg gericht op de praktijk. Boordevol concrete tips en aandachtspunten, in een heldere en duidelijke stijl. Voor iedereen die werkt in een leefgroep waar mensen met autisme verblijven, maar ook voor psychologen, orthopedagogen, logopedisten, ergotherapeuten...
Mentaal gehandicapten ; hulpverlening. --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Autisme --- 462.4 --- 376 --- Leefgroepen --- Personen met een mentale handicap --- Autistische kinderen --- Mentaal gehandicapten --- Hulpverlening. --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
In de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking is een methodische werkwijze van groot belang. Dit handboek is de eerste uitgave die verschillende methoden systematisch aanbiedt, compleet met beschrijving van doelstelling, doelgroep, werkwijze, wetenschappelijk kader en casuïstiek. Hiermee dragen de auteurs bij aan kwaliteitsverbetering in de zorg voor verstandelijk gehandicapten.
326 --- 364.044 --- Personen met een mentale handicap --- personen met mentale handicap --- zorg en hulpverlening --- methodiek --- Methodiek --- verstandelijk gehandicapten --- methodieken --- Zorg --- hulpverlening --- Mentaal gehandicapten : hulpverlening --- Verstandelijke beperking --- Hulpverlening : methodiek --- 376.4 --- 616.89 --- personen met een verstandelijke beperking --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 362.31 --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- Social policy and particular groups --- PXL-Social Work 2015 --- psychotherapie --- mentaal gehandicapten
Choose an application
De wetenschappelijke kennis en praktische benadering van de ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen ((Z)EVMB) vormt de inhoud van deze uitgave.Het boek is tot stand gekomen naar aanleiding van het afscheid in oktober 2014 van Carla Vlaskamp als hoogleraar Orthopedagogiek aan de Rijksuniversiteit Groningen met als leeropdracht Orthopedagogiek, in het bijzonder met betrekking tot opvoeding en ondersteuning van personen met ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen. De bundel van bijdragen is in de eerste plaats een blijk van waardering voor het werk van Carla Vlaskamp. Maar het betreft ook een studieboek dat een overzicht geeft van de wetenschappelijke stand van zaken rondom de ondersteuning van personen met (Z)EVMB.De lezer zal zich een goed beeld kunnen vormen over de grote invloed van het werk van Carla Vlaskamp als onderzoeker en docent op het beschreven vakgebied, samen met haar team. (Bron: covertekst)
Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- personen met een meervoudige beperking --- orthopedagogiek --- Social policy and particular groups --- People with mental disabilities --- Accompaniment --- Care --- 326 --- verstandelijk gehandicapten --- Meervoudig gehandicapten --- personen met meervoudige beperkingen --- personen met een verstandelijke beperking --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 362.31 --- PXL-Social Work 2015 --- orthopedagogie --- mentaal gehandicapten --- Ernstig mentaal gehandicapten --- Opvoeding en onderwijs --- Ondersteuning --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Persoon met een meervoudige handicap --- Opvoeding --- Oudere --- Onderwijs --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen. --- 362.31.
Choose an application
Dit werk is geschreven voor iedereen die ondersteuning geeft aan personen met een beperking, zowel binnen als buiten de context van een voorziening. Het vertrekt vanuit de nood aan meer duidelijkheid omtrent de fases, stappen en rollen in een persoonsgericht ondersteuningsproces. De stap van theorie naar praktijk vertaalt zich in praktische tips en concrete richtlijnen. Een aantal wat-als- situaties trachten een antwoord te bieden op concrete en in de praktijk vaak voorkomende problemen. Het boek is bedoeld als hulp voor trajectbegeleiders, casemanagers, orthopedagogen, begeleiders, persoonlijk assistenten, familieleden en vrienden van personen met een beperking, maar ook voor managers of leidinggevenden van voorzieningen
Mentaal gehandicapten ; hulpverlening - Kwaliteitszorg ; gehandicaptenzorg. --- Orthopedagogics --- levenskwaliteit --- orthopedagogiek --- zorg voor personen met een beperking --- maatschappelijk welzijn --- Social policy and particular groups --- Mentaal gehandicapten ; hulpverlening --- Kwaliteitszorg ; gehandicaptenzorg --- Public welfare --- Law and legislation --- Belgium --- People with disabilities --- PXL-Social Work 2015 --- kwaliteitszorg --- mentaal gehandicapten --- hulpverlening --- mensen met een beperking --- trajectbegeleiding --- persoonsgericht welzijnswerk --- 326 --- 361.2 --- 361.12 --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Begeleiding --- Persoonlijke assistentie --- Trajectbegeleiding --- Familie --- Teamwerk --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Zorgassistent --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Zorgbegeleiding
Choose an application
Slecht nieuws krijgen is niet leuk, slecht nieuws vertellen ook niet. Maar dat mag geen excuus zijn om mensen met een verstandelijke beperking informatie te onthouden over belangrijke gebeurtenissen in hun leven. Het kan gaan om familieleden die overlijden, begeleiders die ergens anders gaan werken, ziekte in het eigen lichaam of gewoon een vakantie die niet doorgaat. De vraag is: hoe vertel je dit aan mensen die een ander begripsvermogen hebben en vaak een minder ontwikkeld tijdsbesef? En wie moet het eigenlijk vertellen?De auteur ontwikkelde een leidraad die ze o.a. baseerde op de ervaringen van ruim 100 mensen met en zonder verstandelijke beperking. Ze laat zien hoe je belangrijke informatie begrijpelijk kunt maken door haar op te delen in kleine stukjes, waarbij je bewust kunt kiezen wanneer je wat vertelt. Ze vindt het belangrijk dat alle mensen die een rol spelen in het leven van iemand met een verstandelijke beperking betrokken worden bij de situatie. En ze wijst erop dat er onder hen mensen kunnen zijn die zelf ook getroffen worden door het slechte nieuws, bijvoorbeeld als een gezamenlijke ouder overlijdt. De ondersteuning zou zich daarom ook op hen moeten richten
Social policy and particular groups --- Mass communications --- personen met een mentale beperking --- slechtnieuwsgesprekken --- Communicatie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Gesprekstechniek --- Gezondheidszorg --- Slechtnieuwsgesprek --- Communicatie ; mentaal gehandicapten.
Choose an application
Hoe kan ik samenwerken met een persoon met een beperking, zodat hij zijn eigen regie kan houden? Dit is één van de vele vragen die met Active Support beantwoord kan worden. Active Support biedt handvatten voor de begeleider om de persoon met een beperking zo te ondersteunen dat hij een eigen leven kan leiden. Een leven waar niet de beperkingen het uitgangspunt zijn maar juist de talenten, de voorkeuren, interesses en de vaardigheden centraal staan.Active Support, een handreiking voor de ondersteuning aan mensen met een beperking bevat tools, voorbeelden en vele casuïstiekbeschrijvingen. Deze handreiking is een hulpmiddel voor de praktijk, ten einde de kwaliteit van bestaan van mensen met een beperking te verrijken. Onderwerpen die aan bod komen zijn visie en methodiek, gedrag en communicatie, implementatie, wetenschappelijke inbedding en aanvullende methodieken. Active Support mag zich als één van de weinige methoden in de gehandicaptenzorg evidence based noemen. Het werkmateriaal van de methodiek kanrechtstreeks gedownload worden via www.activesupportnederland.nlDe handreiking is geschreven voor begeleiders in de breedste zijn van het woord. Begeleiders in de ondersteuning voor mensen met een beperking, werkzaam in de sectoren wonen, dagbesteding en vrijetijdsbesteding. Deze begeleiders volgen of hebben een HBO opleiding Social Work in de richting Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH) of Pedagogiek gevolgd. De uitgave is daarnaast bestemd voor andere beroepsgroepen in de ondersteuning voor mensen met een beperking zoals orthopedagogen/psychologen, logopedisten, leraren en coaches.
364.044 --- Active support --- Methodiek --- Levenskwaliteit --- Personen met een handicap --- Mensen met een beperking --- Ondersteuning & begeleiding --- 326 --- empowerment --- hulpverlening --- motorisch gehandicapten --- mentaal gehandicapten --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- PXL-Social Work 2016 --- gehandicaptenzorg --- begeleidingsmodellen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Kwaliteitszorg --- Gehandicaptenzorg --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Seksueel misbruik komt veel voor bij kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking. Veel vaker dan bij anderen. Maar hoe neem je als hulpverlener de regie in handen als het probleem eenmaal is gesignaleerd? Hoe bespreek je het probleem met de cliënt, met familieleden, met naasten en met andere professionals. Hoe breng je hen verder? In de dagelijkse praktijk blijkt dit vaak lastig. Instellingen beschikken weliswaar over een meldcode en goede handelingsprotocollen over de omgang met (vermoedens van) seksueel misbruik, maar tegelijk is er onder hulpverleners vaak sprake van grote onzekerheid en machteloosheid. De logica die er onder andere omstandigheden wel is, blijkt opeens zoek. Niets is meer vanzelfsprekend, hulpverleners voelen zich onvoldoende toegerust om in dit proces het voortouw te nemen. Dat werkt verlammend, met alle gevolgen van dien. Dit boek helpt hulpverleners om dit probleem adequaat aan te pakken. Het is geschreven voor gedragsdeskundigen, maar ook bij uitstek geschikt voor (psycho) therapeuten, maatschappelijk werkers, gezinsvoogden en ambulant- en gezinsbegeleiders. Het SOS-handboek bestaat uit twee delen. Het eerste deel bevat theoretische achtergrondinformatie over seksueel misbruik en trauma bij mensen met een verstandelijke beperking. Het tweede deel heeft een praktische insteek en beschrijft hoe cliënten met uiteenlopende ontwikkelingsniveaus, ouders en hulpverleners op weg worden geholpen. Dit gebeurt in een eerste-opvang-programma van vier sessies, afgestemd op elk van de doelgroepen. Voor professionals in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking is dit boek onmisbaar. Het is voor het eerst dat een dergelijk handboek in Nederland verschijnt. De auteurs van het SOS-handboek beschikken over een brede en jarenlange expertise rond onderzoek en hulpverlening bij seksueel misbruik bij mensen met een verstandelijke beperking, opgedaan in binnen- en buitenland.
308.19 --- 326 --- 179.2 --- Personen met een mentale handicap --- Seksueel misbruik --- Hulpverlening --- Trauma's --- Overige onderwerpen (sociologie der seksen) --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Seksueel misbruik ; gehandicapten --- Seksueel misbruik ; gehandicapten.
Choose an application
In de hulpverlening aan personen met een verstandelijke handicap is het toepassen van thema’s uit de ontwikkelingspsychologie erg bruikbaar gebleken. De ontwikkelingspsychologie als discipline is een basiswetenschap voor de begeleiding van personen met een verstandelijke handicap. Er zijn dan ook vele begeleiders in Nederland en Vlaanderen die zich inspireren aan de principes van het ontwikkelingsperspectief. Het is niet zozeer de kennis van de fase waarin iemand zich bevindt die belangrijk is. Belangrijker is wat men met deze kennis kan doen in de begeleiding van een cliënt. De draad is een metafoor voor hoe de verbinding tussen mensen groeit doorheen de verschillende ontwikkelingsstappen. Het is een poging om deze verbinding te verduidelijken bij personen met een verstandelijke handicap zodat ouders en begeleiders gemakkelijker het niveau van emotionele ontwikkeling kunnen vertalen naar hun handelen. Het is een begrippenkader dat begeleiders en ouders helpt om de emotionele ontwikkeling bij personen met een verstandelijke handicap te concretiseren en te vertalen. Welke draad je best hanteert, hangt af van de fase in de ontwikkeling die je bij de cliënt herkent. We zetten de stap van ontwikkelingspsychologie naar ontwikkelingsorthopedagogiek, van Wat kan ik weten over de ontwikkeling? naar Wat kan ik doen om mij in te voegen in deze ontwikkeling? De metafoor van een draad wil helpen om bij de opvoeding of begeleiding de juiste afstemming te vinden, ook als die opvoeding of begeleiding moeilijk loopt. Waar zitten de draden van de cliënt? Met wie en op welke manier is hij verbonden? Welke zijn de intense contacten, en welke zijn de oppervlakkige, inwisselbare contacten? Hoe gaat de cliënt met nieuwe mensen stap voor stap een relatie aan?
Development (Psychology) --- Developmental psychology --- Développement [Psychologie du ] --- Ontwikkelingspsychologie --- Psychologie [Ontwikkelings] --- Psychologie du développement --- Emotionele ontwikkeling ; gehandicapten --- verstandelijk gehandicapten --- 326 --- hulpverlening --- Emotionele ontwikkeling --- ontwikkelingspsychologie --- 362.31 --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- verstandelijke handicap --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- Social policy and particular groups --- People with mental disabilities --- Mental health --- Emotionele ontwikkeling. --- Ontwikkelingspsychologie. --- hulpverlening. --- ontwikkelingspsychologie. --- verstandelijke handicap. --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen. --- 362.31.
Choose an application
Bij de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking komen emancipatie, zelfbepaling en andere burgerschapsmodellen almaar meer aan bod. Iedereen is in de weer om deze mensen een plaats te geven met volwaardige rechten en plichten. Zeker hulpverleners proberen dit dagelijks in de praktijk te zetten. Deze paradigmaverschuiving heeft alle actoren in de social profit in het burgerschapsmodel gekatapulteerd. Cliënten voelen zich niet alleen geëmancipeerd, maar ook soms eenzaam, geïsoleerd en onveilig. Iedereen, ook de samenleving in haar geheel, is op zoek naar houvast.In het spanningsveld tussen zelfbeschikking van de cliënt en de verantwoordelijkheid als hulpverlener heeft de auteur het EMK - Emancipatorisch Methodisch Kader ontwikkeld, dat niet alleen kansen tot zelfontplooiing voor de cliënten garandeert, maar ook veiligheid voor hem en zijn begeleiders. Het EMK beschrijft het emancipatieproces in een relationeel, instrumenteel, evaluatief en strategisch kader, rijkelijk geïllustreerd met praktijksituaties. Het boek is bestemd voor alle betrokkenen in de social profit.
Orthopedagogics --- Orthopedagogiek --- Orthopédagogie --- 321.3 --- mentaal gehandicapten --- welzijnswerk, methoden --- verstandelijk gehandicapte kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Zelfbeschikking --- Emancipatieproces --- mensen met een verstandelijke beperking --- zelfbeschikking --- Maatschappelijk werk - Sociale zorg ; methodiek --- 361.1 --- 362.31 --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- hulpverlening --- Social policy and particular groups --- People with mental disabilities --- Care --- Social service --- Handbooks, manuals, etc. --- Methoden van het maatschappelijk werk --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Hulpverlening : verstandelijke beperking. --- Hulpverlening ; emancipatie.
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|